ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΩΝ
(Χημεία Β Λυκείου Γενικής Παιδείας)
Λίγα λόγια
Οι υδατάνθρακες φέρουν δύο χαρακτηριστικές ομάδες –ΟΗ και –CH=O ή
–C=O. Επομένως οι υδατάνθρακες έχουν τις χαρακτηριστικές ομάδες των αλκοολών και των καρβονυλικών εωώσεων (αλδευδών και κετονών).
Σάκχαρα που φέρουν την ομάδα –CH=O έχουν αναγωγικές ιδιότητες και λέγονται αναγόμενα σε αντίθεση με εκείνα που δεν φέρουν την ομάδα του καρβονυλίου και λέγονται μη αναγόμενα αφού δεν εμφανίζουν αναγωγικές ιδιότητες.
Τα πιο συνηθισμένα οξειδωτικά μέσα για την ανίχνευση των αναγωγικών σακχάρων είναι Αg+ με τη μορφή Ag(NH3)2+1 και Cu+2 με τη μορφή τρυγικού συμπλόκου .
Στην πρώτη περίπτωση η αντίδραση
RCHO + 2 Ag(NH3)2+1 + 3OH- → 2Ag + RCOO- + 4 NH3 +2 H2O
δίνει Ag που επικάθηται στα τοιχώματα του σωλήνα (κάτοπτρο αργύρου)
Στη δεύτερη περίπτωση η αντίδραση
RCHO + 2Cu (τρυγικά-2)2 +5OH- → RCOO- +Cu2O ↓ +4τρυγικά-2 +3 H2O
Δίνει κεραμέρυθρο ίζημα Cu2O.
Όργανα και υλικά
Πείραμα 1 (Δοκιμασία με το αντιδραστήριο Tollens ή αμμωνιακό διάλυμα AgNO3)
Στατώ δοκ. Σωλήνων
3 μεγάλοι δοκ. Σωλήνες
Υδατόλουτρο περίπου στους 400C.
Ογκομετρικός κύλινδρος των 10 ή 50ml
Διάλυμα AgNO3 0,1M
Διάλυμα ΝαΟΗ 2Μ
Διάλυμα ΝΗ3 : H2O = 1:1
Υδατικό διάλυμα γλυκόζης (0,5g γλυκόζης σε 5ml νερό)
Υδατικό διάλυμα φρουκτόζης (0,5g γλυκόζης σε 5ml νερό)
Υδατικό διάλυμα ζάχαρης (0,5g ζάχαρης σε 5ml νερό)
Πείραμα 2 (Δοκιμασία με το αντιδραστήριο Felling)
Στατώ δοκ. Σωλήνων
3 μικροί δοκ. Σωλήνες
Υδατόλουτρο περίπου 70-800C.
Ογκομετρικός κύλινδρος των 10 ή 50ml
2 Σιφώνια ακριβείας των 2-5 ml
Διάλυμα Felling A
Διάλυμα Felling B
Υδατικό διάλυμα γλυκόζης (0,5g γλυκόζης σε 5ml νερό)
Υδατικό διάλυμα φρουκτόζης (0,5g γλυκόζης σε 5ml νερό)
Υδατικό διάλυμα ζάχαρης (0,5g ζάχαρης σε 5ml νερό)
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΩΝ
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ........................................................................................
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ................................................
Πείραμα 1
α/α
|
Δείγμα |
Αντίδραση (+ή-) |
Ερμηνεία του φαινομένου |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
+ Δημιουργία κατόπτρου Ag
Ζάχαρης και να συμπληρώσεις τα κενά του πίνακα..
Πείραμα 2
α/α |
Δείγμα |
Αντίδραση (+ή-) |
Ερμηνεία του φαινομένου |
1 |
|
|
|
2
|
|
|
|
3 |
|
|
|
+ Δημιουργία κεραμέρυθρου ιζήματος Cu2O.
CH2OH-CHOH-CHOH-CH=O + AgNO3 +NH3 +H2O → ………………………………………………………………………………….
Μιχαήλ Ανδριώτης Βαρβάρα Παναγιωτίδου Σπύρος Χόρτης
Δρ Βιολόγος Δρ Βιολόγος Φυσικός
Σχ. ΣύμβουλοςΠΕ4 Σχ. Σύμβουλος ΠΕ4 Υπεύθυνος
Ν. Μαγνησίας Ν. Λάρισας ΕΚΦΕ Λάρισας
Νοέμβριος 2005