ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΦΥΣ. ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ  τ………………………………………………   …./…./200.

 

ΤΑΞΗ  Β κατεύθυνσης …     Ονοματ/μο μαθητ..      …………………………………………………

      

Εργαστηριακή άσκηση

       Παράγοντες που επηρεάζουν τη θέση της Χημικής ισορροπίας

 

Μελέτη της επίδρασης της συγκέντρωσης

 

                               ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΤΗ

 

Στόχοι   Να αναγνωρίζεις την επίδραση της συγκέντρωσης στη θέση της

           χημικής ισορροπίας.

 

Απαραίτητες γνώσεις  Σχολικό βιβλίο και Εργαστηριακός οδηγός (σελ. 52-54)

Όργανα  Αντιδραστήρια – υλικά
6 δοκιμαστικοί σωλήνες  0,1 M διάλυμα K2CrO4  σε πλαστικό σταγονομετρικό φιαλίδιο των 50m
Στήριγμα δοκιμαστικών σωλήνων  0,1 M διάλυμα K2Cr2O7  σε πλαστικόσταγονομετρικό φιαλίδιο των 50m
  1M ΝαΟΗ σε πλαστικό  σταγονομετρικό φιαλίδιο των 50ml
  1Μ  HCl  σε πλαστικό  σταγονομετρικό φιαλίδιο των 50ml

 

(Τα διαλύματα παρασκευάζονται από τον καθηγητή όπως φαίνεται στο Β παράρτημα του εργαστηριακού οδηγού).

 

Πειραματική διαδικασία

 

1.Αρίθμησε 6 δοκιμαστικούς σωλήνες και τοποθέτησε τους σε κατάλληλο στήριγμα.

2.Στον σωλήνα 1,3,5 βάλε 1 ml ( 20 σταγόνες) διάλυμα K2CrO4    και σημείωσε το χρώμα  στην τέταρτη στήλη του  πίνακα  Ι, του πίνακα 2  και του πίνακα 3 αντίστοιχα.

3. Στον σωλήνα 2,4,6 βάλε 1 ml ( 20 σταγόνες) διάλυμα K2Cr2O7   και σημείωσε το χρώμα στην τέταρτη στήλη του  πίνακα  Ι, του πίνακα 2  και του πίνακα 3 αντίστοιχα.

4. Στους σωλήνες 3,4 προσθέστε περίπου 10 σταγόνες διάλυμα ΝαΟΗ  και σημειώστε τυχόν αλλαγή του χρώματος στην έκτη στήλη του πίνακα 2. Στους ίδιους σωλήνες προσθέστε περίπου 10 σταγόνες διάλυμα HCl και σημειώστε το χρώμα στην τελευταία στήλη του

πίνακα 2.

5.  Στους σωλήνες 5,6 προσθέστε περίπου 10 σταγόνες διάλυμα HCl και σημειώστε τυχόν αλλαγή του χρώματος στην έκτη στήλη του πίνακα 3. Στους ίδιους σωλήνες προσθέστε περίπου 10 σταγόνες διάλυμα ΝαΟΗ  και σημειώστε το χρώμα στην τελευταία στήλη του

πίνακα 3.

.

 

 

 

 

 

 

 

ΠΙΝΑΚΑΣ Ι

 

Σωλήνας

K2CrO4  

K2Cr2O7

Χρώμα

     1

+

 

 

     2

 

+

 

 

ΠΙΝΑΚΑΣ 2

 

Σωλήνας

K2CrO4  

K2Cr2O7

Χρώμα

ΝαΟΗ 

Χρώμα

HCl

 

Χρώμα

     3

+

 

 

+

 

+

 

     4

 

+

 

+

 

+

 

 

ΠΙΝΑΚΑΣ 3

 

Σωλήνας

K2CrO4  

K2Cr2O7

Χρώμα

HCl

 

Χρώμα

ΝαΟΗ 

Χρώμα

     5

+

 

 

 

 

 

 

     6

 

+

 

 

 

 

 

 

 

Γράψτε τη χημική αντίδραση που μελετάμε με το παραπάνω πείραμα.

 

 

 

 

 

Για να δικαιολογείστε τις αλλαγές χρώματος μετά την προσθήκη NaOH  ή  HCl  στους σωλήνες 3,4,5,6., συμπληρώστε τις παρακάτω προτάσεις:

 

 

1.Με την προσθήκη HCl  στο σωλήνα 5 αυξάνει  η  συγκέντρωση [      ],οπότε η ισορροπία της αντίδρασης που μελετάμε μετατοπίζεται προς τα ----------- και το χρώμα γίνεται --------------        ( κίτρινο/ πορτοκαλοκόκκινο), όπως το χρώμα του ------------ (K2CrO4 /   K2Cr2O7).

Στη συνέχεια με την προσθήκη ΝαΟΗ  ελαττώνεται  η  [      ],οπότε η ισορροπία της αντίδρασης που μελετάμε μετατοπίζεται προς τα ----------- και το χρώμα γίνεται --------------        ( κίτρινο/ πορτοκαλοκόκκινο), όπως το χρώμα του ------------ (K2CrO4 /   K2Cr2O7).

 

2. Με την προσθήκη ΝαΟΗ  στο σωλήνα 3  ελαττώνεται  η συγκέντρωση [      ],οπότε η ισορροπία της αντίδρασης που μελετάμε μετατοπίζεται προς τα ----------- και το χρώμα γίνεται --------------        ( κίτρινο/ πορτοκαλοκόκκινο), όπως το χρώμα του ------------ (K2CrO4 /   K2Cr2O7).

Στη συνέχεια με την προσθήκη HCl  αυξάνεταιι  η  [      ],οπότε η ισορροπία της αντίδρασης που μελετάμε μετατοπίζεται προς τα ----------- και το χρώμα γίνεται --------------        ( κίτρινο/ πορτοκαλοκόκκινο), όπως το χρώμα του ------------ (K2CrO4 /   K2Cr2O7).