ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΦΥΣ. ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ τ……………………………………………… …./…./200.
ΤΑΞΗ Β κατεύθυνσης … Ονοματ/μο μαθητ.. …………………………………………………
Παράγοντες που επηρεάζουν τη θέση της Χημικής ισορροπίας
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΤΗ
Στόχοι
Να αναγνωρίζεις την επίδραση της
συγκέντρωσης στη θέση της
χημικής ισορροπίας.
Απαραίτητες γνώσεις Σχολικό βιβλίο και Εργαστηριακός οδηγός (σελ. 52-54)
Όργανα | Αντιδραστήρια – υλικά |
6 δοκιμαστικοί σωλήνες | 0,1 M διάλυμα K2CrO4 σε πλαστικό σταγονομετρικό φιαλίδιο των 50m |
Στήριγμα δοκιμαστικών σωλήνων | 0,1 M διάλυμα K2Cr2O7 σε πλαστικόσταγονομετρικό φιαλίδιο των 50m |
1M ΝαΟΗ σε πλαστικό σταγονομετρικό φιαλίδιο των 50ml | |
1Μ HCl σε πλαστικό σταγονομετρικό φιαλίδιο των 50ml |
(Τα διαλύματα παρασκευάζονται από τον καθηγητή όπως φαίνεται στο Β παράρτημα του εργαστηριακού οδηγού).
Πειραματική διαδικασία
1.Αρίθμησε 6 δοκιμαστικούς σωλήνες και τοποθέτησε τους σε κατάλληλο στήριγμα.
2.Στον σωλήνα 1,3,5 βάλε 1 ml ( 20 σταγόνες) διάλυμα K2CrO4 και σημείωσε το χρώμα στην τέταρτη στήλη του πίνακα Ι, του πίνακα 2 και του πίνακα 3 αντίστοιχα.
3. Στον σωλήνα 2,4,6 βάλε 1 ml ( 20 σταγόνες) διάλυμα K2Cr2O7 και σημείωσε το χρώμα στην τέταρτη στήλη του πίνακα Ι, του πίνακα 2 και του πίνακα 3 αντίστοιχα.
4. Στους σωλήνες 3,4 προσθέστε περίπου 10 σταγόνες διάλυμα ΝαΟΗ και σημειώστε τυχόν αλλαγή του χρώματος στην έκτη στήλη του πίνακα 2. Στους ίδιους σωλήνες προσθέστε περίπου 10 σταγόνες διάλυμα HCl και σημειώστε το χρώμα στην τελευταία στήλη του
πίνακα 2.
5. Στους σωλήνες 5,6 προσθέστε περίπου 10 σταγόνες διάλυμα HCl και σημειώστε τυχόν αλλαγή του χρώματος στην έκτη στήλη του πίνακα 3. Στους ίδιους σωλήνες προσθέστε περίπου 10 σταγόνες διάλυμα ΝαΟΗ και σημειώστε το χρώμα στην τελευταία στήλη του
πίνακα 3.
.
ΠΙΝΑΚΑΣ Ι
Σωλήνας |
K2CrO4 |
K2Cr2O7 |
Χρώμα |
1 |
+ |
|
|
2 |
|
+ |
|
ΠΙΝΑΚΑΣ 2
Σωλήνας |
K2CrO4 |
K2Cr2O7 |
Χρώμα |
ΝαΟΗ |
Χρώμα |
HCl
|
Χρώμα |
3 |
+ |
|
|
+ |
|
+ |
|
4 |
|
+ |
|
+ |
|
+ |
|
ΠΙΝΑΚΑΣ 3
Σωλήνας |
K2CrO4 |
K2Cr2O7 |
Χρώμα |
HCl
|
Χρώμα |
ΝαΟΗ |
Χρώμα |
5 |
+ |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
+ |
|
|
|
|
|
Γράψτε τη χημική αντίδραση που μελετάμε με το παραπάνω πείραμα.
Για να δικαιολογείστε τις αλλαγές χρώματος μετά την προσθήκη NaOH ή HCl στους σωλήνες 3,4,5,6., συμπληρώστε τις παρακάτω προτάσεις:
1.Με την προσθήκη HCl στο σωλήνα 5 αυξάνει η συγκέντρωση [ ],οπότε η ισορροπία της αντίδρασης που μελετάμε μετατοπίζεται προς τα ----------- και το χρώμα γίνεται -------------- ( κίτρινο/ πορτοκαλοκόκκινο), όπως το χρώμα του ------------ (K2CrO4 / K2Cr2O7).
Στη συνέχεια με την προσθήκη ΝαΟΗ ελαττώνεται η [ ],οπότε η ισορροπία της αντίδρασης που μελετάμε μετατοπίζεται προς τα ----------- και το χρώμα γίνεται -------------- ( κίτρινο/ πορτοκαλοκόκκινο), όπως το χρώμα του ------------ (K2CrO4 / K2Cr2O7).
2. Με την προσθήκη ΝαΟΗ στο σωλήνα 3 ελαττώνεται η συγκέντρωση [ ],οπότε η ισορροπία της αντίδρασης που μελετάμε μετατοπίζεται προς τα ----------- και το χρώμα γίνεται -------------- ( κίτρινο/ πορτοκαλοκόκκινο), όπως το χρώμα του ------------ (K2CrO4 / K2Cr2O7).
Στη συνέχεια με την προσθήκη HCl αυξάνεταιι η [ ],οπότε η ισορροπία της αντίδρασης που μελετάμε μετατοπίζεται προς τα ----------- και το χρώμα γίνεται -------------- ( κίτρινο/ πορτοκαλοκόκκινο), όπως το χρώμα του ------------ (K2CrO4 / K2Cr2O7).