ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΦΥΣΙΚΗΣ Α' ΛΥΚΕΙΟΥ
ΜΕΤΡΗΣΗ ΜΗΚΟΥΣ , ΧΡΟΝΟΥ , ΜΑΖΑΣ και ΔΥΝΑΜΗΣ
Στόχοι
1. Εξοικείωση στη χρήση απλών οργάνων μέτρησης
2. Εξάσκηση στη μέτρηση φυσικών μεγεθών
3. Διαπίστωση της ύπαρξης σφαλμάτων κατά τις μετρήσεις. Στρογγυλοποιήσεις, σημαντικά ψηφία
Όργανα – Υλικά
Κανόνας ( χάρακας) - Ογκομετρικός κύλινδρος 100 cm3
Διαστημόμετρο - Ηλεκτρονικό χρονόμετρο χεριού
Μεταλλικός κύλινδρος (μάζα 100 g ή 150g) - Δυναμόμετρο 0 – 5 Ν
Κλωστή - 2 λαστιχάκια - Ορθοστάτης
Ζυγός (ακρίβειας 0,1 g) - Βιβλίο - Κομπιουτεράκι
Α. ΜΕΤΡΗΣΗ ΜΗΚΟΥΣ (και υπολογισμός εμβαδού και όγκου )
1. Χρησιμοποιώντας τον κανόνα μετράμε τις διαστάσεις των φύλλων του βιβλίου ( με ακρίβεια 1mm).
Μήκος α = …….. cm Πλάτος β = ……… cm
Υπολογίζουμε το εμβαδό της επιφάνειας του φύλλου Ε = α . β = ……….. cm2 Αν τα μετρούμενα μεγέθη περιέχουν 3 σημαντικά ψηφία πόσα θα περιλαμβάνει το μέγεθος Ε;
2. Υπολογίζουμε τον αριθμό των φύλλων του βιβλίου ( δηλ. αριθμός σελίδων δια 2), χωρίς τα εξώφυλλα, και επινοούμε μέθοδο υπολογισμού του πάχους ενός φύλλου με χρήση κανόνα :
……………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………..
αποτέλεσμα : Πάχος φύλλου = …… mm
3. Χρησιμοποιούμε το διαστημόμετρο και μετράμε (με ακρίβεια 0,1mm) τις διαστάσεις του μεταλλικού κυλίνδρου:
Διάμετρος βάσης D = ……. cm Ύψος h = …… cm
Υπολογίζουμε το εμβαδό της βάσης Ε = π . D2/4 = ……..cm2
και τον όγκο του κυλίνδρου V = E . h = ………cm3
4. Τοποθετούμε μια ποσότητα νερού στον ογκομετρικό κύλινδρο και καταγράφουμε την ένδειξη όγκου: V1 = ……. cm3
Δένουμε με κλωστή τον μεταλλικό κύλινδρο και τον βυθίζουμε, με ΠΡΟΣΟΧΗ, στο νερό του ογκομ. κυλίνδρου σημειώνοντας τη νέα ένδειξη όγκου : V2 = ……. cm3
Υπολογίζουμε τον όγκο του μεταλλικού κυλίνδρου V = V2 – V1 =…….. cm3
Ποια από τις παραπάνω μεθόδους υπολογισμού του όγκου είναι ακριβέστερη ;
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
Β. ΜΕΤΡΗΣΗ ΧΡΟΝΟΥ
Συναρμολογούμε τον ορθοστάτη (με ράβδο ύψους 1m ), δένουμε τον κύλινδρο με μακριά κλωστή και τον κρεμάμε από την οριζόντια ράβδο, φτιάχνοντας έτσι ένα απλό εκκρεμές.
Απομακρύνουμε ( λίγα cm ) τον κύλινδρο από τη θέση ισορροπίας και τον αφήνουμε ελεύθερο να ταλαντωθεί.
Θέλουμε να υπολογίσουμε την περίοδο Τ της ταλάντωσης του εκκρεμούς.
Για τη μείωση του σφάλματος μέτρησης, μετράμε το χρόνο 10 πλήρων (δηλαδή 2 διαδρομές) αιωρήσεων και διαιρούμε δια 10. Επαναλαμβάνουμε τη μέτρηση μια φορά ακόμη.
Πρώτη μέτρηση χρόνος 10 ταλαντώσεων = …….. sec --> Τ1 = …… sec
Δεύτερη μέτρηση « « « = …….. sec --> Τ2 = …… sec
Βρίσκουμε τη μέση τιμή του Τ = (Τ1 + Τ2 )/2 = ……….. sec
Γ. ΜΕΤΡΗΣΗ ΜΑΖΑΣ ( και υπολογισμός πυκνότητας )
Ζυγίζουμε στο ζυγό τον μεταλλικό κύλινδρο και καταγράφουμε τη μάζα του m = ……… g
Χρησιμοποιώντας το αποτέλεσμα υπολογισμού του όγκου του κυλίνδρου, από τις μετρήσεις με διαστημόμετρο, υπολογίζουμε την πυκνότητα του υλικού του :
Προσέχουμε στην καταγραφή του αποτελέσματος
Πυκνότητα, d = m / V = …………g / cm3 τον αριθμό των σημαντικών ψηφίων
Ποιο σφάλμα έχει γίνει στον ακριβή υπολογισμό της πυκνότητας ;
Συγκρίνατε την πυκνότητα του κυλίνδρου με πυκνότητες γνωστών υλικών (Πίνακας σελ. 28 Σχολικού Βιβλίου. Ποιο είναι πιθανόν το υλικό του κυλίνδρου;
Γ. ΜΕΤΡΗΣΗ ΔΥΝΑΜΗΣ
1. Από το άγκιστρο του δυναμόμετρου κρεμάμε τον κύλινδρο και κρατάμε το σύστημα κατακόρυφο. Καταγράφουμε την ένδειξη του δυναμόμετρου:
F = …..N Ποιο φυσικό μέγεθος του σώματος αφορά αυτή η δύναμη ; ……………………….
2. Περνάμε στο δάχτυλό μας ένα λαστιχάκι ( όπως από συσκευασίες super market ), περνάμε και το άγκιστρο του δυναμόμετρου και τραβάμε προς τα πάνω, μέχρι να εκταθεί το λάστιχο σε ορισμένο μήκος, το οποίο καταγράφουμε : χ = ……… cm
μαζί με τη δύναμη : F1 = ……….N
Περνάμε και ένα δεύτερο, ίδιο, λαστιχάκι χ = ……… cm
και επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία F2 = ……….N
Aν βρούμε F2 = 2 F1 τι μπορούμε να συμπεράνουμε για τη σχέση των δυνάμεων που ασκούν τα λάστιχα με τη δύναμη που δείχνει το δυναμόμετρο ;
……………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………….
3. Πώς απαντάμε στην ερώτηση 11 , σελ. 43, της σχετικής Εργαστηριακής Άσκησης του Σχολικού εργαστηριακού Οδηγού ;
…………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ΕΚΦΕ Λάρισας 9ος/2005