Οδηγίες για τους Εκπαιδευτικούς, κυρίως της Α΄ Τάξης.

 

  1. Το παραπάνω Φύλλο Εργασίας αποτελεί μια  πρόταση την οποία μπορείτε να τροποποιήσετε , κατά την κρίση σας.

 

  1. Είναι, κατά την εκτίμησή μας, απαραίτητο να αφιερωθεί μια διδακτική ώρα πριν από οποιαδήποτε εργαστηριακή δραστηριότητα,  για να παρουσιαστούν τα εξής :

·       Ο χώρος του εργαστηρίου και ο περιεχόμενος εξοπλισμός

·       Σύντομη αναφορά στα μέτρα ασφάλειας (όχι …κινδυνολογία!) και , πιθανά, διανομή του εντύπου που σας στέλνουμε (έχει δοθεί και πέρυσι). Επισημαίνουμε ότι ο χώρος του Εργαστηρίου Φ.Ε. αποτελεί περιοχή  ιδιαίτερα υπεύθυνης και προσεκτικής εργασίας και συνεπώς απαιτεί ανάλογες στάσεις και συμπεριφορές.

·       Χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες των 3-4 μαθητών-τριών, προσέχοντας ώστε οι ομάδες να παρουσιάζουν ομοιογένεια ως προς το φύλο, τις ικανότητες και τις συμπεριφορές.

·       Από την εισαγωγή του Εργαστηριακού οδηγού γίνεται αναφορά στα σφάλματα και τις στρογγυλοποιήσεις (§ 8 και 9) και παρουσίαση του τρόπου κατασκευής γραφικών παραστάσεων από δεδομένα πίνακα. Πολλά στοιχεία ,για τις γραφικές παραστάσεις, υπάρχουν στην § 10.  Μάλλον είναι αποδοτικό να δοθούν  στους μαθητές δύο πίνακες τιμών που να οδηγούν σε γραφικές παραστάσεις ευθείας και μιας καμπύλης, π.χ. παραβολής . «Επί τόπου» γίνεται έλεγχος και διόρθωση των σφαλμάτων. Επισημαίνεται ότι οι μαθητές δυσκολεύονται να βαθμολογήσουν τους άξονες από τα δεδομένα των πινάκων, ιδιαίτερα αν αυτοί δεν αρχίζουν από το μηδέν. Για διευκόλυνσή σας στην επόμενη σελίδα υπάρχει ένα τέτοιο παράδειγμα.

 

  1. Μερικές επισημάνσεις για το περιεχόμενο της εργαστηριακής άσκησης :
    • Αν ο υπάρχων εξοπλισμός δεν επαρκεί για μετωπικό εργαστήριο, τότε, αναγκαστικά, γίνεται με τη μορφή επίδειξης, αλλά με  συμμετοχή των μαθητών, διαφορετικών  κάθε φορά στις διάφορες φάσεις εκτέλεσης της Άσκησης. Κάθε ομάδα συμπληρώνει  δικό της φύλλο εργασίας.
    • Για την  Μέτρηση χρόνου μπορεί να χρησιμοποιηθεί οποιοδήποτε φαινόμενο με σταθερό χρόνο εξέλιξης, όπως ταλάντωση ελατηρίου ή λάστιχου με αναρτημένη μάζα, κίνηση σε κεκλιμένο επίπεδο ενός κυλίνδρου (θρανίο υπό κλίση) κ.λ.π.
    • Αν δεν υπάρχει διαστημόμετρο, χρησιμοποιείται κανόνας.
    • Για τη μέτρηση χρόνων (χρονόμετρο) και την εκτέλεση υπολογισμών (κομπιουτεράκι) δεν συνιστούμε τη χρήση των κινητών τηλεφώνων των μαθητών, για τους γνωστούς λόγους.

 

  1. Τα Φύλλα Εργασίας, μετά τη διόρθωση και την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων στους  

μαθητές,  φυλάσσονται σε ντοσιέ, ενώ η άσκηση καταγράφεται στο Ημερολόγιο Εργαστηρίου.

 

  1. Εφόσον η άσκηση γίνεται μετωπικά και οι ομάδες είναι πολλές, η παρουσία ενός δεύτερου  εκπαιδευτικού (βασικά του υπεύθυνου εργαστηρίου) είναι  χρήσιμη έως απαραίτητη.

 

  1. Για τις άλλες εργαστηριακές ασκήσεις του Λυκείου θα υπάρξει έγκαιρη ενημέρωση και 

αντίστοιχες συναντήσεις στον Πολυχώρο Φυσικών Επιστημών, όπως και πέρυσι.

 

7.   Παρακαλούμε στείλτε τις παρατηρήσεις σας στο ΕΚΦΕ (κατά προτίμηση με e-mail).


 

Παράδειγμα 1   (Γραμμική σχέση)

Μέγεθος Χ

0

2

4,2

6,1

8,4

10

12,2

13,9

 

Μέγεθος Ψ

25

38

52

65

77

91

103

115

 

 

Παράδειγμα 2   (όχι γραμμική σχέση)

Μέγεθος Χ

0

3,0

6,0

9,8

16

22

31

44

56

Μέγεθος Ψ

0

5,0

9,8

15,0

20,2

25,3

30,0

34,8

40