ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΦΥΣΙΚΗΣ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

I. ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ ΟΗΜ ( για αντιστάτη) και

II.  ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΗ ΚΑΜΠΥΛΗ ΛΑΜΠΤΗΡΑ

Όργανα – Υλικά
Βολτόμετρο D.C. 0-10V
Αμπερόμετρο D.C. 0-100mA
Συστοιχία 6 μπαταριών (σε σειρά), με τάσεις από 0 – 8 V ,περίπου, ανά 1,3 V
Πλακίδιο αντιστάσεων 2Ω - 10Ω - 100Ω
Λαμπάκι 6-8V σε βάση
Διακόπτης μπουτόν
Καλώδια συνδέσεων

 

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Στόχοι:

1)Να αποκτήσεις την ικανότητα να συναρμολογείς απλά κυκλώματα ηλεκτρικού ρεύματος

 2)Να επιβεβαιώσεις πειραματικά το νόμο του Ohm, σε έναν αντιστάτη

3)Να διαπιστώσεις πειραματικά ότι η αντίσταση ενός λαμπτήρα δεν υπακούει στο νόμο του Ohm.

1ο ΠΕΙΡΑΜΑ :

 ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ ΟΗΜ ( για αντιστάτη)
ΠΡΟΣΟΧΗ: Κάθε φορά πριν αρχίσεις τις μετρήσεις κάλεσε τον καθηγητή να ελέγξει το κύκλωμα.

- Πραγματοποίησε το κύκλωμα του σχήματος χρησιμοποιώντας τα όργανα- υλικά
με τις αντίστοιχες ενδείξεις και τη σωστή πολικότητα (+,-).

- Σύνδεσε το αμπερόμετρο στην κλίμακα

0-100mA , το βολτόμετρο στην κλίμακα 0-10 V

και στο πλακίδιο με τις αντιστάσεις την αντίσταση των 100Ω.

- Για να πάρεις διάφορες τάσεις από τις μπαταρίες, χρησιμοποίησε τον
1ο ακροδέκτη (μαύρο χρώμα – αρνητικός πόλος ) και έναν από τους άλλους,
κόκκινους, ακροδέκτες που θα είναι ο θετικός πόλος.

- Κατέγραψε τα αποτελέσματα των μετρήσεων στον πίνακα
 και κάνε τη γραφική παράσταση της τάσης V με την ένταση I :

-Υπολόγισε και το πηλίκο V/I (πολλαπλασίασε επί 1000 για να βρεις μονάδες Ω).

A/A V(V) I(mA)

1000 (Ω)

1

     

2

     

3

     

4

     

5

     

6

     

7

     

-Ο λόγος ποια σχέση έχει με την τιμή της αντίστασης που χρησιμοποίησες;


-Υπακούει η καμπύλη στη σχέση V = I R ;


-Ποια είναι η φυσική σημασία της κλίσης της καμπύλης;



 

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

2ο ΠΕΙΡΑΜΑ:

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΗ ΚΑΜΠΥΛΗ ΛΑΜΠΤΗΡΑ

-Αντικατέστησε στο κύκλωμα την αντίσταση των 100Ω με το λαμπάκι .

-Επανέλαβε τις μετρήσεις, όπως στο προηγούμενο πείραμα, συμπλήρωσε τον πίνακα των
μετρήσεων και κάνε τη γραφική παράσταση της τάσης V με την ένταση I:

-Υπολόγισε και το πηλίκο V/I.

 

A/A V(V) I(mA)

1000 (Ω)

1

     

2

     

3

     

4

     

5

     

6

     

7

     

-Τι παρατηρείς για το λόγο V/I τώρα;



Σύγκρινε τις δύο γραφικές παραστάσεις ( αντιστάτη – λάμπας) και εξήγησε τη διαφορά:



 

ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ