ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΦΥΣΙΚΗΣ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
I. ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ ΟΗΜ ( για αντιστάτη) και
II. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΗ ΚΑΜΠΥΛΗ ΛΑΜΠΤΗΡΑ
Όργανα – Υλικά
Βολτόμετρο D.C. 0-10V
Αμπερόμετρο D.C. 0-100mA
Συστοιχία 6 μπαταριών (σε σειρά), με τάσεις από 0 – 8 V ,περίπου, ανά 1,3 V
Πλακίδιο αντιστάσεων 2Ω - 10Ω - 100Ω
Λαμπάκι 6-8V σε βάση
Διακόπτης μπουτόν
Καλώδια συνδέσεων
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Στόχοι:
1)Να αποκτήσεις την ικανότητα να συναρμολογείς απλά κυκλώματα ηλεκτρικού ρεύματος
2)Να επιβεβαιώσεις πειραματικά το νόμο του Ohm, σε έναν αντιστάτη
3)Να διαπιστώσεις πειραματικά ότι η αντίσταση ενός λαμπτήρα δεν υπακούει στο νόμο του Ohm.
ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ ΟΗΜ ( για αντιστάτη)
ΠΡΟΣΟΧΗ: Κάθε φορά πριν αρχίσεις τις μετρήσεις κάλεσε τον καθηγητή να ελέγξει
το κύκλωμα.
- Πραγματοποίησε το κύκλωμα του σχήματος χρησιμοποιώντας τα όργανα- υλικά
με τις αντίστοιχες ενδείξεις και τη σωστή πολικότητα (+,-).
- Σύνδεσε το αμπερόμετρο στην κλίμακα
0-100mA , το βολτόμετρο στην κλίμακα 0-10 V
και στο πλακίδιο με τις αντιστάσεις την αντίσταση των 100Ω.
- Για να πάρεις διάφορες τάσεις από τις μπαταρίες, χρησιμοποίησε τον
1ο ακροδέκτη (μαύρο χρώμα – αρνητικός πόλος ) και έναν από τους άλλους,
κόκκινους, ακροδέκτες που θα είναι ο θετικός πόλος.
- Κατέγραψε τα αποτελέσματα των μετρήσεων στον πίνακα
και κάνε τη γραφική παράσταση της τάσης V με την ένταση I :
-Υπολόγισε και το πηλίκο V/I (πολλαπλασίασε επί 1000 για να βρεις μονάδες Ω).
A/A | V(V) | I(mA) |
1000 (Ω) |
1 |
|||
2 |
|||
3 |
|||
4 |
|||
5 |
|||
6 |
|||
7 |
-Ο λόγος ποια σχέση έχει με την τιμή της αντίστασης που
χρησιμοποίησες;
-Υπακούει η καμπύλη στη σχέση V = I R ;
-Ποια είναι η φυσική σημασία της κλίσης της καμπύλης;
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΗ ΚΑΜΠΥΛΗ ΛΑΜΠΤΗΡΑ
-Αντικατέστησε στο κύκλωμα την αντίσταση των 100Ω με το λαμπάκι .
-Επανέλαβε τις μετρήσεις, όπως στο προηγούμενο πείραμα,
συμπλήρωσε τον πίνακα
των
μετρήσεων και κάνε τη γραφική
παράσταση της τάσης V με την ένταση I:
-Υπολόγισε και το πηλίκο V/I.
A/A | V(V) | I(mA) |
1000 (Ω) |
1 |
|||
2 |
|||
3 |
|||
4 |
|||
5 |
|||
6 |
|||
7 |
-Τι παρατηρείς για το λόγο V/I τώρα;
Σύγκρινε τις δύο γραφικές παραστάσεις ( αντιστάτη – λάμπας) και εξήγησε τη
διαφορά: